W dniu 28.12.2017 podpisaliśmy (w konsorcjum z firmą PILAMIS Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Łodzi) kontrakt z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie na pełnienie nadzoru nad opracowaniem dokumentacji projektowej i robotami budowlanymi w ramach Projektu POIiŚ 5.1-15 pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”.
Budowa tunelu stanowi kolejny etap udrażniania Łódzkiego Węzła Kolejowego. Dzięki tej inwestycji dworzec Łódź Fabryczna (którego budowę również nadzorowaliśmy, a od roku cieszy już podróżnych i użytkowników - więcej informacji) stanie się dworcem przelotowym zarówno na osi wschód-zachód (stacje Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska), jak i na osi północ-południe (Łódź Kaliska- Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec). Przez ścisłe centrum miasta będą mogły przejeżdżać pociągi regionalne oraz dalekobieżne, co przyczyni się do usprawnienia komunikacji kolejowej w skali całego kraju.
O podpisaniu kontraktu informowano również licznie na stronach rządowych oraz portalach internetowych:
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Prace nad budową podziemnych tuneli średnicowych, które połączą stację Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec i Kaliska przekształcą dworzec kolejowy Łódź Fabryczna ze stacji końcowej na przelotową. Inwestycja ta zwiększy możliwości kolei oraz ułatwi mieszkańcom codzienne podróże. Dzięki niej powstaną nowe połączenia i przystanki – Łódź Polesie, Łódź Śródmieście oraz Łódź Koziny.
Nad tym skomplikowanym i nowatorskim przedsięwzięciem czuwa nadzór inwestorski ekspertów SUEZ Consulting (SAFEGE Polska). Mieliśmy już przyjemność przed laty nadzorować powstawanie multimodalnego węzła transportowego, jakim jest Łódź Fabryczna (zdjęcia z budowy, zdjęcia po otwarciu, zdjęcia nocne).
Ta wyjątkowa inwestycja - poza ogromną skalą - zaskakuje szeregiem nowoczesnych technologii używanych na budowie.
Maszyny drążące TBM - Faustyna o średnicy tarczy aż ponad 13 m i Katarzyna o średnicy ok. i 8,5 m - pracują nad wykonaniem pięciu tuneli, które połączą tunel główny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. TBM Katarzyna drąży dwutorowy tunelu od ulicy Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna, zaś TBM Faustyna wykona cztery jednotorowe tunele. Wykorzystanie TBM minimalizuje ryzyko związane z osuwaniem się ziemi, drganiami oraz osiadaniem terenu i budynków (teren robót to gęsta zabudowa miejska). Ograniczono również kolizje z miejską infrastrukturą w postaci sieci energetycznych, ciepłowniczych, gazowych czy wodnych. Bezpieczeństwo prac podnosi system ciągłego monitoringu i pomiarów drgań.
Nadzór dla bezpieczeństwa: Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Równocześnie wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań. Według wcześniej wykonanych ocen wykonawca wzmacnia fundamenty wybranych budynków. Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości przewiduje się kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Informacje o terminie zmiany lokum przekazywane są z wyprzedzeniem. Czasowa zmiana przewidywana jest na ok. 3-5 dni. Mieszkania są całodobowo zabezpieczone.
Tubingi – czyli elementy podziemnych ścian: Tubingi tworzą obudowę tunelu. Transportowane są z fabryki w Mszczonowie i za pomocą specjalistycznych dźwigów opuszczane do wykopu, zaś wewnętrznym transportem trafiają do części montażowej TBM-u. Tubingi tworzą szczelne pierścienie, a zewnętrzną ścianę tunelu wiąże z gruntem specjalna zaprawa, która zapobiega wystąpieniu osiadań podłoża.
Na dwutorowy tunel o średnicy 12,7 m i długości 2,7 km przeznaczone jest 13 500 tubingów (1688 ringów). Do budowy 4 tuneli jednotorowych o łącznej długości 3,5 km wyprodukowane będzie 16 401 tubingów, układających się w pierścienie o średnicy 8,5 m.